Barcelona

Wycieczka do Barcelony jest ostatnią z naszych wycieczek po Hiszpanii jak do tej pory. Przed powrotem do kraju mamy zamiar jeszcze odwiedzić tzw. Trójkąt Dalego i Gironę. Jeśli nasze plany się powiodą opiszę również ten wyjazd (aktualizacja: link tutaj).
Na etapie planowania ostatniego wyjazdu doszłam do wniosku, że widziałam już całkiem sporo. Wspominany wyjazd z prawdopodobnej przyszłości mam zaplanowany w 66,(6)% – tzn. wiem, gdzie chcę jechać w sobotę i niedzielę. Mam problem z zaplanowaniem piątku po godzinie 14, kiedy to wyjdziemy z pracy. Widzieliśmy Saragossę, Tarragonę, Barcelonę. Nie widzieliśmy „pobliskiej” Huesci. Ale czy chcemy widzieć? Mam teraz wrażenie, że w piątek chętniej odpoczęłabym po pracy. Termin wyjazdu to luty. Pogoda będzie trudna do przewidzenia (możliwe, że wpakujemy się w zimniejsze okolice). A tutejsza architektura już mnie nie zaskakuje. Zdjęcia z miast nie robią na mnie takiego wrażenia jak te z gór… Miasta zawsze mają swoją „jasną” i „ciemną” stronę. Góry podobnie. Ale dla mnie górska jasna strona lepiej smakuje, zapada w pamięć i odpręża. Ba…to oddychanie górskim powietrzem to większy benefit niż filtrowanie nosem spalin. Podejrzewam, że jeśli pogoda dopisze, to ponownie odwiedzimy Sierra de Montsec, tym razem w innym składzie osobowym.

Pora wrócić do Barcelony. Wycieczkę zorganizowaliśmy 5 i 6 grudnia. Wspominałam krótko o tym samym wyjeździe, a w szczególności o wyborze terminu we wpisze o Jarmarku Świątecznym. Dwudniowa wycieczka związana była z noclegiem w całkiem przyjemnym hostelu bardzo blisko stacji kolejowej Barcelona-Estació de França, skąd było stosunkowo blisko do wielu istotnych atrakcji.
Na miejsce przyjechaliśmy około godziny 10, korzystając z regionalnego pociągu startującego w Lleidzie o godzinie 6.23 (tego samego, który jedzie przez Tarragonę). Wracaliśmy po godzinie 18 w niedzielę podobnym połączeniem. Podróż trwała długo, ale przynajmniej nie była bardzo kosztowna (13.5 euro w jedną stronę zamiast 22-40 euro w pociągach AVE).

Barcelona0
Pierwszym odwiedzonym przez nas miejscem była Dzielnica Gotycka, część barcelońskiego Starego Miasta. Wiele zabytków z tego miejsca pochodzi z XIV i XV wieku, z czasów gdy Barcelona była stolicą połączonych królestw Katalonii i Aragonii. Charakterystyczna zwarta zabudowa, ciemne, kręte uliczki, niewielkie placyki, liczne bary i restauracje wpływają na atmosferę tego miejsca. W skład tej dzielnicy wchodzą również atrakcje takie jak:

• Katedra św. Eulalii – gotycka świątynia budowana między XIV a XV w., która powstała na miejscu zajmowanym najpierw przez rzymską świątynię, następnie chrześcijańską bazylikę, muzułmański meczet i katedrę w stylu romańskim. W krypcie pod głównym ołtarzem znajdują się szczątki świętej Eulalii, zamordowanej przez Rzymian w 303 roku. W 1493 roku ochrzczono tu sześcioro Indian przywiezionych przez Kolumba. Od początku istnienia kościoła w krużgankach w ogrodzie ze stawikiem mieszkają gęsi, które w ikonografii symbolizują niewinność świętej Eulalii
  • Średniowieczny Plaça del Rei, który przez 300 lat był targowiskiem, gdzie handlowano paszą dla bydła, a dziś otaczają go wspaniałe budowle. Sam plac to dawny dziedziniec Palau Reial Major. Znajduje się tu m.in. Muzeum Historii Miasta, gdzie zachowały się pozostałości po rzymskim mieście Barcino
  • Plaça Sant Jaume, będący najważniejszym placem tej części miasta. Niegdyś znajdowało się tu rzymskie forum i świątynia cesarza Oktawiana Augusta, obecnie mieszczą się tu jedne z ważniejszych budynków miasta i jest miejscem organizowania wieców i demonstracji. Stoją tu Palau de la Generalitat de Catalunya – budynek z XV w., siedziba lokalnego rządu – oraz Casa de la Ciutat z XIX w.
  • Kościół Santa Maria del Pi (NMP przy Sośnie) z charakterystycznymi witrażami

…i wiele innych.

Barcelona1

Barcelona2

Barcelona3

Barcelona4

Barcelona6

Kolejnym miejscem, w kierunku którego się udaliśmy było wzgórze Montjuic. Po drodze jednak odwiedziliśmy Plaça Reial, przeszliśmy się ulicą La Rambla aż do Placu Katalonii oraz mijaliśmy Palau Guell zaprojektowany przez Antonio Gaudi (jak każdy z budynków autorstwa Gaudiego – warto obejrzeć jego wnętrze, my nie mieliśmy okazji). Na wzgórzu Montjuic mieliśmy oglądać panoramę miasta (niestety było pochmurno, widoczność była zła), przejść się w pobliżu wioski olimpijskiej i zejść w kierunku Muzeum Sztuki Katalońskiej aż do Font Màgica de Montjuïc (fontanny, przy której codziennie od godziny 19 rozpoczyna się seria pokazów świetlnych) i Placu Hiszpanii. W praktyce dodatkowo odwiedziliśmy Castell de Montjuic, ale już o godzinie 16 czy 16.30 dotarliśmy do centrum handlowego Arenas przy Placu Hiszpanii, z którego dachu mogliśmy oglądać miasto.

Barcelona5  Barcelona7

Barcelona8

Barcelona9

Do godziny 22 musieliśmy zameldować się w hostelu, więc obawialiśmy się, że czekając na pokaz świateł przy fontannie nie zdążymy dotrzeć na miejsce przed czasem. Zrezygnowaliśmy więc z pokazu i na piechotę skierowaliśmy się do hostelu, po drodze mijając m.in. Łuk Tryumfalny. Zamiast oglądania fontanny zdecydowaliśmy się obejrzeć z bliska pokaz świateł na nowoczesnym budynku Wieży Agbar.

Barcelona11

Drugi dzień rozpoczęliśmy od przejścia się Parc de la Ciutadella aż do okolicy dworca Franca. Następnie udaliśmy się na barcelońską plażę. Tego dnia naszymi głównymi celami było obejrzenie fasady Pałacu Muzyki Katalońskiej, przejście Passeige de Gracia tak, by obserwować modernistyczne kamienice, m.in. Casa Milla i Casa Batllo autorstwa Gaudiego, zobaczenie Sagrada de Familia oraz Palau Guel. Ogólnie rzecz biorąc – mieliśmy obejrzeć obiekty związane z katalońskim modernizmem…o których mieliśmy pojęcie. Polecam poczytanie nieco o dziełach stworzonych przez Antonio Gaudi.

W ciągu dwóch dni przeszliśmy kawał miasta. Zobaczyliśmy (głównie z zewnątrz) sporą część głównych atrakcji turystycznych. Wydaje mi się, że na porządne zwiedzenie tego miasta potrzeba co najmniej 5 równie intensywnych dni. Barcelona słynie ze stosunkowo czystych plaż jak na tak dużą metropolię. Podejrzewam, że między innymi w związku z tym warto byłoby znaleźć też czas na odrobinę wypoczynku.